Thursday 21 March 2013

Filipina, Indonesia, Malaysia perhebat rondaan sempadan laut


MANILA - Filipina, Indonesia dan Malaysia, memperhebatkan rondaan bersama bagi menjaga sempadan laut dari para pengganas sulu dan rondaan gabungan ini juga bertujuan untuk memerangi penyeludupan serta pergerakan militan Al-Qaeda.

Cadangan tersebut dibincangkan bersama, ketika Menteri Pertahanan Filipina Voltaire Gazmin melakukan pertemuan dengan wakil Malaysia dan Indonesia.

Perbahasan mengenai isu tersebut dilakukan ketika delegasi Malaysia dan Indonesia melawat Filipina, bagi melihat pasukan kedua-dua negara yang diturunkan di kawasan sempadan dalam usaha memperkukuhkan keselamatan gencatan senjata antara Filipina dengan kelompok Muslim di wilayah selatan.

“Kerajaan Filipina mempertimbangkan untuk bergabung dengan rondaan angkatan laut bersama Indonesia dan Malaysia yang mana kerjasama tiga negara tentunya dapat meningkatkan kekuatan di wilayah laut yang bahaya,” ujar Gazmin, sebagaimana dilaporkan AFP.

Malaysia bersama dengan Filipina dan Indonesia saling berkongsi kawasan sempadan laluan yang biasa dipenuhi sindiket kejahatan, selain dipenuhi aktiviti rompakan, kawasan ini juga menjadi laluan penyeludupan senjata yang dikhuatiri boleh jatuh ke tangan pihak militan.

“Penyeludupan senjata ini pula menjadi kebimbangan pihak Malaysia. Kemasukan senjata dari wilayah selatan Filipina ke Indonesia, tentunya makin mengancam keselamatan wilayah.”

Gazmin juga menambah, pegawai dari ketiga negara akan menimbang cadangan rondaan gabungan tersebut. Ketiga-tiga mereka juga turut berupaya untuk melakukan perjanjian pertukaran maklumat yang berkaitan dengan jenayah wilayah laut.

No comments:

Post a Comment