Tuesday 10 July 2012

Nurul Izzah - Reformasi Parlimen Agenda Utama Pakatan.

KUALA LUMPUR 10 Julai - Pakatan Rakyat akan melakukan Reformasi Parlimen sebagai salah satu agenda utama dalam mencapai rekod cemerlang pada Pilihan Raya Umum ke 13.
Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar menjelaskan, ianya amat penting dalam mengukuhkan semula Institusi Perundangan seterusnya membanteras gejala kezaliman dan amalan kotor dalam sistem kehakiman Negara.
"Pengasingan kuasa adalah prinsip utama yang struktur demokrasi yang berfungsi dan membolehkan keseimbangan kuasa lebih dinamik untuk menghasilkan penyelesaian yang terbaik. Serta menyatakan semua perkara terutamanya dalam bidang membuat dasar, pelaksanaan dasar dan kajian semula dasar," jelasnya pada sidang media di Ibu Pejabat PKR.
Ahli Parlimen Lembah Pantai itu turut menambah, pengasingan kuasa akan memastikan ketelusan dan akauntabiliti tadbir urus yang baik yang akan mengurangkan terhadap penyalahgunaan kuasa serta rasuah, yang akan membenarkan kepentingan semua pemegang saham diwakili secara saksama.
"Penubuhan struktur jawatankuasa dengan ahli-ahli Parlimen dari kedua-dua belah jurang politik yang meliputi semua aspek utama kerajaan termasuk kewangan, pendidikan, kesihatan, pertahanan, undang-undang, perkhidmatan awam di kalangan orang lain dengan mandat untuk mengadakan pengawasan dan dimasukkan ke dalam tadbir urus utama.
"Semua perkara-perkara ini yang akan menjamin penyertaan penuh demokrasi dan akauntabiliti untuk rakyat," kata beliau.
Beliau yang memberi contoh dalam isu Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), yang mendapati satu contoh tadbir urus demokrasi yang lemah.
"Jika ada jawatankuasa parlimen mengenai perkhidmatan awam, maka tidak akan wujud flip-flop dasar birokrasi yang akan memberi manfaat kepada golongan elit melalui pelarasan gaji yang lebih tinggi berbanding dengan pekerja biasa. Ia bukan sahaja meningkatkan jurang gaji yang sudah luas sebagai salah satu yang tertinggi di dunia tetapi juga meluaskan ketidakadilan sosial majoriti untuk memberi manfaat kepada minoriti elit," jelas Nurul Izzah. (KLPos)

No comments:

Post a Comment