Bagi negara tercinta kita Malaysia , hanya Pulau Layang-Layang menjadi lambang kedaulatan negara kita di tengah lautan luas Laut China Selatan hingga kini .
Awal tahun 80 an , tiada pun pulau layang -layang ini .Yang ada hanyalah terumbu karang. Tetapi hasil kebijaksanaan bekas Perdana Menteri ketika itu iaitu negarawan ulung Tun Dr Mahathir , beliau mengarahkan pasukan komando kita menawan terumbu itu & jadikan ia sebuah pulau .
Langkah pantas Tun mengarahkan tentera kita menguasai pulau berkenaan membuktikan kedaulatan negara sentiasa dilindungi kerajaan .
1. Awal tahun 80an dahulu mana ada Pulau Layang-layang, yang ada hanyalah terumbu.
2.Bekas Perdana Menteri Tun Seri Dr Mahathir Mohamad, negarawan terulung kita kemudian mengarahkan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) untuk menguasai kawasan itu.
3.Maka terkial-kial lah ATM menghantar personal dari Rejimen Gerak Khas (RGK) untuk menduduki terumbu yang besarnya hanya sekangkang kera, masa itu Pasukan Khas Laut (Paskal) tidak campur tangan lagi.
4.Kasihan, dengan kudrat komando yang tidak seberapa (depa pun manusia juga, ada anak bini), maka kawan-kawan kita yang gagah berani menakluki Terumbu Layang-layang dengan apa sahaja kekuatan yang ada.
5.Langkah pertama adalah menghantar komando, masa itu stesyen Lima belum dibina, apabila air laut naik, komando-komando kita bersusah payah untuk memanjat pokok dan tidur sepanjang malam dengan seribu kepayahan diharung taufan dan hujan lebat.
6.Dalam proses itu, penempatan sementara dari papan dan kayu kayan dibina oleh gabungan tentera darat, laut dan semua penghantaran dibuat oleh helikopter Nuri milik Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM).
7.Amanah negara mereka pikul dengan jujur, ketika orang lain tidur dengan selesa, mereka bertungkus lumus untuk memacakkan kedaulatan negara di tanah yang asing dari tanah yang mereka pernah kenal sebelum ini.
8.Di Tanah Besar Semenanjung, modul-modul untuk stesyen Lima sedang dibina.
9.Ia merupakan projek yang penuh dengan kerahsiaan kerana itu modul-modul ini di buat di Semenanjung dan tidak di kawasan terhampir sama ada di Sabah mahupun Sarawak.
10. Modul-modul ini kemudian diletakkan di atas sejenis kapal tongkang atau “barge” dan di “camoflage” dengan kayu kayan serta papan-papan lapis.
11. Pelayaran mereka mengikuti perairan antarabangsa sebenarnya terpaksa melalui kawasan berhampiran wilayah Singapura dan Indonesia.
12. Kapal-kapal perang TLDM mengiringi pelayaran tongkang-tongkang ini yang mengambil masa sekurang-kurangnya 4 minggu untuk sampai.
13.Yang celakanya, rupa-rupanya ada mata yang memerhatikan pelayaran tongkang ini, mereka terdiri dari unit-unit pasukan khas Singapura dan Indonesia.
14.Kali pertama komando Singapura cuba mendekati tongkang tersebut, tanpa segan silu, kapal TLDM yang mengiringi memberikan arahan supaya mereka beredar dari menaiki tongkang, senjata yang siap di pasang dengan peluru diarahkan, komando Singapura berundur.
15.Kali kedua, komando Indonesia pula naik, dan berjaya naik, tanpa teragak-agak peluru mesingan dilepaskan, habis bertempiaran komando Indonesia ini terjun ke laut, terbunuh atau cedera tidaklah diketahui.
16.Layaknya sebagai manusia, negara-negara terbabit sudah tentu mahu apa yang dibawa oleh tongkang-tongkang ini sehingga pelayarannya diiringi oleh kapal perang.
17.Akhirnya stesyen LIMA terpacak megah.
INSIDEN DI STESYEN LIMA
18.Oleh kerana perbatasan Layang-layang ini merupakan kawasan panas, ia tidak terlepas dari aksi-aksi senjata kecil. 38.Satu ketika, tentera kita berjaya menguasai beberapa buah pulau, silapnya mereka meletakkan tugu, esok datang balik, tugu tersebut telah diletupkan dan digantikan dengan pasukan askar Vietnam lengkap dengan meriam.
19.Akhirnya pucuk pimpinan negara menetapkan keputusan untuk menguasai kawasan yang sedia ada sahaja.
20.Ada juga unit tentera kita terserempak dengan barang-barang tinggalan asing macam lampu suluh buatan China di kawasan stesyen Lima membuktikan bahawa kubu tersebut dicerobohi oleh komando-komando China tetapi tidaklah berlaku sebarang pertempuran dengan China.
21.Kapal-kapal selam China sendiri pernah berlabuh begitu dekat dengan stesyen Lima tetapi tidak ada ketengangan yang wujud, kehadiran mereka dianggap tidak membahayakan tetapi langkah-langkah keselamatan tetap diambil.
Salute pimpinan Tun. Negara kita perlu pemimpin mcm Sukarno bkn Tuanku Rahman
ReplyDeleteTolong hidangkn kami dengan cerita2 hebat begini. Kalau tak kami rakyat marhem xkan tau susah perih pemimpin n parajurit dahulu pertahan kedaulatan negara.
ReplyDeletebetul bro. kebanyakkan cerita2 mcam ni perlu di dedah kan untuk pengetahuan umum. untuk keselamatan sejarah.
DeleteTolong hidangkn kami dengan cerita2 hebat begini. Kalau tak kami rakyat marhem xkan tau susah perih pemimpin n parajurit dahulu pertahan kedaulatan negara.
ReplyDeleteHebat...kekalkan kehebatan yg sudah sekian lama ada itu..
ReplyDeleteHebat...kekalkan kehebatan yg sudah sekian lama ada itu..
ReplyDeleteOsa nih
ReplyDeleteOsa nih
ReplyDeleteSaya pernah bertugas ditempat ini..1996-1999..semua kenangan tetap dlm ingatan.. Al-Fatihah utk sahabat 2 yg telah pergi dulu.
ReplyDeleteSaya pernah bertugas ditempat ini..1996-1999..semua kenangan tetap dlm ingatan.. Al-Fatihah utk sahabat 2 yg telah pergi dulu.
ReplyDeleteboleh buat filem ni, box office! pratriotisme rakyat naik
ReplyDeleteGood info
ReplyDeleteGood info
ReplyDelete