PUTRAJAYA, 23 Julai (Bernama) -- Biro Pengaduan Awam (BPA) menerima
13,356 aduan sepanjang tahun lalu, pengurangan 9.1 peratus berbanding
14,700 aduan tahun sebelumnya, dengan 97.7 peratus atau 13,045 aduan
berjaya diselesaikan.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk Seri G. Palanivel
berkata daripada jumlah aduan yang diterima, 62.3 peratus atau 8,321
aduan adalah terhadap kementerian, manakala baki 37.7 peratus atau 5,035
aduan adalah terhadap kerajaan negeri.
"Kementerian yang menerima aduan tertinggi adalah Kementerian Dalam
Negeri iaitu 16 peratus atau 1,356 aduan, yang meliputi soal-soal
seperti kelewatan dalam memperbaharui pasport, kad pengenalan dan
sebagainya, dan kesemuanya telah diselesaikan," katanya kepada pemberita
selepas pelancaran Laporan Tahunan BPA 2011 di sini Isnin.
Palanivel berkata ia diikuti oleh Kementerian Kerja Raya dengan jumlah
aduan 818 (9 peratus) dengan 96.1 peratus telah selesai, Kementerian
Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar dengan 667 aduan (8
peratus) dan 93.6 peratus telah selesai, Kementerian Penerangan
Komunikasi dan Kebudayaan dengan 638 aduan dengan 98.1 peratus telah
diselesaikan dan Kementerian Kewangan dengan 585 aduan dan 98.5 peratus
berjaya diselesaikan.
Beliau berkata kerajaan negeri yang menerima aduan tertinggi adalah
Selangor dengan 19 peratus atau 950 aduan, di mana 85.5 peratus berjaya
diselesaikan, diikuti Johor dengan 628 aduan dan Sarawak 520 aduan,
kedua-duanya berjaya diselesaikan sepenuhnya.
-- BERNAMA
No comments:
Post a Comment